• Dit evenement is voorbij.

Museum groepen Van Loon.

9 oktober @ 11:00 - 13:30

Woensdag 9 en 23 oktober: in de categorie 3x is scheepsrecht museumgroepen naar Museum Van Loon op de Keizersgracht 672 in Amsterdam.

In september 2023 stond dit al op het programma, maar onze reservering is toen geannuleerd. Tweede poging was in april 2024, maar toen was er een tentoonstelling die een bezoek niet mogelijk maakte. We gaan dus weer op herkansing!

In de late 17de eeuw bouwde een vermogend koopman twee identieke woonhuizen naast elkaar aan de chique Keizersgracht. Een voor zichzelf en een voor de verhuur. Het was in het deel met aan de achterkant een extra straat, de Kerkstraat, voor een koetshuis en stallen op eigen terrein. De gevel bekroonde hij met een balkon in Italiaanse stijl, dat was hipper dan de klassieke Griekse stijl van de renaissance met een timpaan. Bovenop kwamen klassieke beelden, met als belangrijkste de handelsgod Mercurius. De koopman bewoonde het riante linker huis dat de eeuwen trotseerde, ook al veranderde het diverse keren van stijl. Vooral de modernisering in de 18de eeuw naar de rococostijl was spectaculair. Die is nog grotendeels aanwezig. Maar de gevel en de keuken bleven steeds oorspronkelijk 17de eeuws. Ook het koetshuis kwam ongeschonden de eeuwen door.

Eind 19de eeuw kocht de familie Van Loon het huis en richtte het middeleeuws in, naar de mode van toen, neogotisch. Alle kamers heel vol met zwaar eikenhouten meubilair, grote palmen en pedestal met verse boeketten uit de tuin of droogboeketten en pauwenveren. Trofeeën meegebracht van verre reizen en overal voorouderportretten. Want ze waren van chique komaf. De tuin werd in romantisch landschappelijke stijl aangelegd, de heer des huizes plantte een beukentwijg die uitgroeide tot een volwassen boom, het koetshuis was volop in gebruik, koetsen, paarden en sleden kwamen af en aan. Alles stond onder regie van de vrouw des huizes en 15 personeelsleden, Willem van Loon leidde buitenshuis de gelijknamige bank en beheerde het familiekapitaal.

Het grachtenhuis blijft in de familie tot de kleinzoon in 1960 besluit om het geheel in 18de-eeuwse rococostijl te herstellen en ook de tuin in Versaillesstijl terug te brengen. Alleen de inmiddels 150-jarige beuk blijft gespaard. Hij opent het representatieve deel voor het publiek, zijn dochter blijft wonen in de voormalige bediendenvertrekken daar boven. Dankzij zijn filantropische daad krijgen wij nu een inkijkje in het Downton Abbey-achtige leven van de vroegere upperclass.

Rondleiding start om 11.00 en om 13.30. Bregtje komt ons een kwartier voor aanvang ophalen bij het Koetshuis in de tuin, hier kunt u ook een kopje koffie drinken. Ons bezoek is bevestigd, u kunt bij aankomst een entreeticket aanschaffen, met MJK gratis.

Datum:
9 oktober