Met 26 vrouwen op weg naar Duitsland. We maken kennis met onze chauffeur Vincent Brous. Onderweg pikken we Wendy op, de dochter van Elly de Vries. We worden verwend met een lunchpakket natuurlijk verzorgd door Rechell.

voorjaarsreis Emilia Romagna00001

Dag 1
Aan het eind van de middag komen we aan in ons Hotel Seltenbacher-hof.

Dag 2
voorjaarsreis Emilia Romagna00003Na een lekker ontbijt rijden naar Zwitserland. Onderweg krijgen we weer een heerlijk lunchpakket. Het kan niet op. Vandaag maken we een extra uitstapje geregeld door Vincent. We bezoeken het ministaatje Liechtenstein. We gaan een treinritje maken door de hoofdstad Vaduz. Onze gids in de trein verteld dat Liechtenstein de oudste monarchie ter wereld is. Liechtenstein is 25 km lang en 10 km breed met een oppervlakte van 160 km. De staat is gesticht door Karl I [1569-1684] en wordt nu geregeerd door Hans Adam geboren in 1945. Onderweg zien we het Schloss Vaduz hoog in de bergen liggen. De koninklijke familie woont daar nog steeds. Ook zien we het houten Rode huis. Het is oudste huis van Vaduz. Ik koop een kaart met postzegel en heb hem direct verstuurd. Dan komt het post stempel van Liechtenstein er op en dat is gelukt. Een leuk soevenier. Aan het eind van de middag arriveren we in het JustHotel in Italië. Bij het uitstappen komen we in een wolkbreuk terecht. De koffers proberen we zo snel mogelijk in de hal van het Hotel te krijgen. Iedereen is drijfnat. Welkom in Italië.

Dag 3

voorjaarsreis Emilia Romagna00005Bergamo. Als we de stad binnen rijden zien we de oude stad hoog op de berg liggen. We maken kennis met onze gids. Zij vertelt dat ze al 50 jaar in Italië woont en 61 jaar is. Ze word voor de tweede keer Oma. We rijden met haar naar de oude stad. We maken met haar een wandeling door de oude stad. Zij vertelt dat de stadsmuur rond de 16de eeuw gebouwd is en nog helemaal intact. De muur heeft 14 bastions, 4 poorten en is 6km lang. Als je in aanmerking wil komen voor een huis binnen de stadsmuur moet je solliciteren. We lopen naar de Maria Maggiore Basilica uit de 14de eeuw. We zien het oude plein Piazza Vecchia met de vierkante toren. Hoe hoger de verdedigingstoren was hoe rijker de familie. We nemen afscheid van onze gids. Op het plein gaan we lunchen. De lekkerste pizza ooit en een vers sapje. Later gaan we met een gondel naar de nieuwe stad en worden opgehaald door Vincent. Vincent heeft nog een uitje voor ons geregeld. We brengen een bezoek aan Villa Reale Di Monza. De villa is gebouwd rond 1777-1780 in opdracht van de Oostenrijkse Keizerin Maria Teresa. Op de 1ste etage is een tentoonstelling van Schilder Monet. Rechell gaat als enige daar kijken. Ze vindt Monet helemaal geweldig. We gaan bijna allemaal kijken in de schitterende rozentuin met vijvers waar veel waterlelies te zien zijn. Een plaatje. We maken in die tuin veel groepfoto’s. Een heerlijke tuin. Ik haal mijn hart op. Dank je wel Vincent.

Dag 4
We rijden via de Po vlakte, de graanschuur van Italie, naar ons Hotel aan de Adriatische zee. Onderweg worden we verwend met lekkers voor bij de koffie en volop water en drankjes geserveerd door Wendy. We komen langs Parma, een stad die 183 jaar voor Christus is gesticht. We mogen even de stad bekijken en lopen met Moniek Berends die hier eerder is geweest naar het houten theater. Het enige in zijn soort. Het theater is gebouwd tussen 1617-1617 in opdracht van Ranuccio 1 in Renaissancestijl.voorjaarsreis Emilia Romagna00006  In de tweede wereldoorlog is het grotendeels verwoest door bombardementen. Het is onlangs gerestaureerd. Het is prachtig bewaard gebleven. We mogen nog even rond kijken maar helaas alle winkels zijn dicht. Het is Zondag. We komen langs een mooie beeldengroep ter nagedachtenis aan de componist Giuseppe Verdi. Langs het water zien we een gedenkpilaar voor de eerste wereldoorlog met boven in een engel. We rijden door naar ons Hotel Panorama aan de Adriatische zee in het dorp Cattolica. Hier blijven we 6 nachten.

Dag 5
Vandaag brengen we een bezoek aan San Marino. Als we ministaatje naderen zien we op de berg Titano de drie verdedigingstorens staan. De legende wil dat in de 15de eeuw een christelijke steenhouwer met de naam Marino zich terugtrok op Monte Titano. Hij werd vervolgd omdat hij christelijk was. Lotgenoten trokken ook naar de berg. Het werd een hechte gemeenschap. We maken met onze Duitse gids een wandeling. We staan voor het regeringpaleis en zien de wisseling van de burgerwacht. Vincent vertaald voor ons. We zien het kleinste olympische stadion van de wereld. Er doen 5 kleine landen mee. De grote generaal Caribaldi kwam langs en gaf hen een veilig gevoel. We zien een standbeeld van San Marino met de tekst: “Red uw Republiek, San Marino, grondlegger van de Vrijheid.” We bedanken onze gids en klimmen omhoog naar de eerste toren en gebruiken daar onze lunch met een schitterend uitzicht. Ik koop een kaart met een postzegel van San Marino en heb hem direct laten versturen. De kaart is nog niet aangekomen. S’middag maken Corrie Herta en ik een strandwandeling. Heerlijk. We zoeken schelpen. Ik zie een man die vliegers verkoopt en wil een foto maken en geef hem 1 euro. Maar hij wil mij een molentje verkopen. Oke, maar dat kost 5 euro, nee 4, ik had al 1 euro gegeven. Bietst hij nog eens 50 cent voor een kop koffie. Niet te geloven.

Dag 6
We rijden naar Bologna, hoofdstad van de Regio Emilia Romagna. Met het uitstappen zien we voor een kerk een prachtig grafmonument een de vorm van een torentje. Ria Schutte ziet haar Italiaanse familie. We maken even een foto. Zij gaat vandaag met hen op pad. We wandelen met onze gids naar het hart van Bologna: de Piazza Maggiore, waar rondom monumentale stadspaleizen staan. We lopen met onze gids naar de Basilica die San Petronella. Deze kerk is gebouwd tussen 1390-1514. We lopen naar binnen en zien een zonneklok. Door een gat in het dak schijnt de zon op een marmerenlijn op de vloer. Iedereen probeert de tijd af te lezen. We nemen afscheid van de gids. Hij zegt nog dat we even naar de kerk om de hoek moeten kijken. Daar staat in een nis een prachtige terracotta beeldengroep. Deze is gemaakt door Niccolo’ Dell Area in 1463. De figuren staan rond de dode Jesus. Alle emoties komen voorbij, van minzaamheid tot ongeloof, tot diepe Smart. Tot slot zien wij bij de Stefano kerk een bruidje, ontroerend

voorjaarsreis Emilia Romagna00008

Dag 7
We rijden vandaag naar Ravenna. Op aanraden van Moniek Berends rijden we eerst naar het plaatsje Classe. Daar staat de Basilica S’Apollinare. Deze kerk heeft Albastenramen. Heel bijzonder. Dan rijden we Ravenna in en ontmoeten onze Engelse gids. We lopen met haar naar de Basilica van S’Vitale. De glorie der Byzantijnse kunst. We zien een portret van Keizer Justinus en Keizerin Theodora van Byzantium in mozaïek. Byzantium lag op de plek van het huidige Turkije. Op het Piazza Del Popolo staan 2 zuilen. Op de ene zuil staat het beeld van Apollinare: de eerste Bisschop van Ravenna. Op de andere zuil staat Loewe Von S’Markus. Op dit prachtige plein lunchen we. In Ravenna zijn de straatbordjes versierd met mozaïek. S’middag besluiten we naar Rimini te rijden. We kunnen naar het strand of met Moniek Berends de oude stad bekijken. Ik kies voor Moniek. Met een kleine groep lopen we onder de D’Arco d Augusto een triomfboog uit de Romeinse tijd. Gesticht op 268 voor christus. De triomboog is vernield in de oorlog en later gerestaureerd. We lopen in de hoofdstraat: de C.D. Augusto en bezoeken een kerk met een schitterend kruisbeeld van Berini. Onderweg zien we een standbeeld van Ceazer Augustus. We maken even een groepsfoto. Aan het einde van straat zien de beroemde brug de Ponte di Teberio. Op deze brug heeft Ceazer de beroemde woorden gesproken. De teerling is geworpen. Een teerling is een dobbelsteen. ten strijde.voorjaarsreis Emilia Romagna00009

Dag 8
We rijden naar de bedevaartplaats Loreto. Toen in 1291 de kruisvaarders uit Palestina verdreven werden is volgens legende dit Heilig huisje door Engelen naar Loreto gebracht. Er is in 1469 een Basiliek om het stenenhuisje gebouwd. Rond om de Basiliek staan prachtige Paleizen. De fontein in het midden is van G. Fontana. Het geheel is één groot kunstwerk. In het huisje staat Maria in goud gehuld. Maria is zwart omdat zij van cederhout gemaakt is.

Dag 9
Urbino. Het is een hele klim om bij het Palazzo Ducale te komen. Daar zien we onze gids. Zij spreekt Duits en regelt voor ons een treintje. Zo gaan we het centrum van Urbino verkennen. We rijden langs het woonhuis van Raffaello. Hij is maar 37 jaar geworden. Hij leerde schilderen van zijn vader en is geboren in 1520. Met onze gids lopen we het Palazzo Ducale binnen en kijken onze ogen uit. Wat een pracht en praal. We zien onder andere het beroemste werk van Raffaello: Ritratto Di gentil Donna La Muta. Een prachtig vrouwenportret. S’middags bezoeken we een wijnproeverij. Sinds 1300 heeft de familie Bacchini hun wijnbedrijf. Sinds 2000 staat Arsenio Nicolo aan het roer, de 20ste generatie. We mogen proeven. ik vond de Rose Rosesekt erg lekker. Ik neem deze wijn voor mijn dochter mee samen met een fles Olijfolie.

Dag 10
We nemen afscheid van de familie van het Hotel Panorama. Ik maak gauw nog een leuke foto van moeder en dochter. In de loop van de middag komen we aan in Hotel Seltenbacher Hof in Zuid-Duitsland. Traditie getrouw hebben we aan het eind van de vakantie ons rode koffertjes avond. Volledig verzorgd door Rechell. Het is bingo met voor iedereen een prijsje. We krijgen een lootje, word jou nummer getrokken dan vertel je jou hoogtepunt van de reis en je krijgt een cadeautje. Prachtig verpakt en helemaal voor jou uitgezocht. Ik kreeg een leitje in de vorm van een poes. Erg Leuk. De volgende dag nemen we afscheid van Wendy. Haar man komt haar afhalen. Hij maakt de leuke groepsfoto voor de bus. We rijden naar Vinkeveen. Waar we in Restaurant de Plashoeve ons afscheid diner gaan eten. Rond 10 uur rijden we Badhoevedorp in. Mijn speciale dank voor Rechell, Vincent, Moniek en Wendy