Zomerreis naar Heidelberg, 23 tot 26 juli 2016

Dag 1: We vertrokken om 07.30 uur uit Badhoevedorp. We maakten kennis met Paul, onze chauffeur voor de komende dagen. Bij Venlo dronken we koffie met gebak. Onderweg naar Duitsland kregen we onze lunch in een leuke bloemetjestas. Een cadeau van mijn dochter en schoonzoon. In de namiddag bezoeken we Ahrweiler, een gezellige stad met een historisch centrum. Maar helaas regent het en onze eerste aankoop is een paraplu. De vakwerkhuizen zijn een plaatje.

Dag 2: We bezoeken de middeleeuwse stad Speyer. Speyer betekentAltstadt Speyer marktplaats. Deze streek werd al bewoond in de prehistorie. Met onze Duitse gids maken we een wandeling door de schitterende altstad. Op 12 juli 1030 werd in opdracht van Kaiser Konrad II begonnen met het bouwen van de Dom. In 1180 was het imposante gebouw klaar. De keizerkerk is 134 meter lang en 33 meter hoog. Het zegt iets over de macht van de bouwheren en het keizerdom in die tijd. Rond 1970/1971 is de kerk gerestaureerd en staat sinds 1981 op de Unescolijst. We lopen rond de kerk. Het geheel is een plaatje, gebouwd voor de eeuwigheid. Op het oude historische plein drinken we een kopje koffie en rijden daarna naar een wijnproeverij in Schriesheim. Lunchen was niet nodig, want Rechell en Anneke hebben voor iedereen een bord met lekkere hapjes gemaakt. We hebben 5 wijnen geproefd. De witte wijn die gekocht werd, was een wijn die een Goldmedaille heeft gekregen in het jaar 2015.

Dag 3: De hele dag Heidelberg. Het is heerlijk weer. We gaan met Heidelbergeen gondel naar boven en komen bij het kasteel. 80 Jaar vóór Christus wordt het kasteel al genoemd. Rond 1688 vernielen de Fransen het kasteel in een Frans/Duitse oorlog. Rond 1760 laat Kurfürst Karl Theodor de Karlbrücke bouwen. Hij begint ook met de wederbouw van het kasteel en de triomfbogen. We mogen rondkijken. Het uitzicht is adembenemend.

In de goed onderhouden tuin zien we het beeld van Vader Rhein. Wij gaan met de gondel naar beneden en lopen onder de Brückentor. De torens zijn gebouwd rond de 15de eeuw. Aan het begin van de Karlbrücke staat een beeld van Minerva en een beeld van Karl Theodor. Later die middag maken we een boottocht over de Neckar met als blikvanger het kasteel boven de stad.

Dag 4: We rijden naar Frankfurt am Main. We bezoeken het Maintower Frankfurtpanoramaterras van de Maintower. De toren is 200 meter hoog, 56 verdiepingen en 1090 traptreden. In de verte zien we het vliegveld liggen. ’s Middags mogen we de altstad bekijken. Ik zie een beeldig souvenirwinkeltje met de echte hummelpopjes, de Steiff teddyberen en veel kerstspullen. Ook de Keulse potten ontbreken niet. Dan gaat het snel. Ons afscheidsdiner bij de Pelikaan, inmiddels een vertrouwd adres. Marianne heeft twee bijzondere cadeautjes laten maken bij de Chocolade Apotheek. Rechell en Anneke zijn blij verrast. Zij krijgen de cadeautjes namens ons allemaal. Lieve mensen, dank jullie wel, ook Paul voor zijn rijkunsten. Een perfecte reis.

Wil Holshuijsen

Vrouwen van Badhoevedorp is trots gebouwd met WordPress Deze website is mogelijk gemaakt door Mark Dalderup