Elba, Sardinië en Corsica, 15 – 26 mei 2016

Residentie van Napoleon in San Martino

We vertrekken om 7 uur vanaf de Zernikehof, Badhoevedorp.  We rijden via Duitsland, Frankrijk en Italië. Bij de Italiaanse havenstad Tirrenia nemen we de boot naar Elba. We bezoeken daar de residentie van Napoleon Bonaparte in San Martino. Op het  dakterras van de neoklassieke villa ligt de woning van Napoleon. Het is nu een museum. Hij woonde daar in ballingschap. Zijn verblijf duurde maar kort. Van 6 April 1814 tot 26 februari 1815. Ik vond het hele onderkomen van Napoleon vergane glorie. Beide villa’s waren erg verwaarloosd.

Sardinië

We rijden naar Piombino waar we de nachtboot nemen naar Sardinië. De gids vertelt dat Sardinië vrijwel geen industrie kent, behalve de teelt van kurk. Ook is de erosie enorm. De bomen hebben maar 20 cm houvast op de rotsachtige bodem. De landbouw bestaat uit

Porto Cerva, Sardinië

artisjok, tomaat, meloenen, rijst & tabak. Ook vertelt ze een bijzonder feit: De eilanden werden geteisterd door de malariamug. In de jaren 50 heeft Rockefeller een project gefinancierd waarbij de muggen met DDT te lijf werden gegaan. De malariamug is nu niet meer aanwezig  op Sardinië.
We rijden naar Porto Cerva, het Saint Tropez van Sardinië. Het was Agha Khan die hier een compleet dorp stichtte voor de allerrijksten. Het is een prachtige baai. Het ene huis is nog mooier dan het andere. De volgende dag rijden we naar Alghero.  Onderweg zien we de stenen Olifant. We lunchen in Alghero, een stad gesticht door Catalaanse kolonisten. We zitten op een schitterend plein tussen de oude stadsmuren. De volgende dag hebben we vrij. We besluiten het Castel Sardo te bezoeken. Het is een hele klim. Allereerst bezoeken we een bijzonder museum. Er staat een troon van goud vol edelstenen. We zien de kroon en de zilveren schoenen van Maria. Een boek met gouden relikwieën van 23 heiligen. Tot slot een schilderij van God en Christus van een onbekende meester geschilderd in de 15de eeuw. Boven drinken we koffie en hebben een schitterend uitzicht over de baai.

Corsica

Op dag 7 nemen we de boot naar Corsica. We zien grote witte kalkstenen rotsen hoog uit de zee oprijzen als we naderen. We bezoeken de stad Bonifacio. Deze plek werd al in de prehistorie bewoond. Het is een hele klim om het oude centrum te bezoeken. Maar het corsicawordt beloond met een schitterend uitzicht. Dit keer logeren we in een ressort Marina di lava met een prachtig strand. De volgende dag bezoeken we Ajaccio. De hoofdstad van Corsica. Ajaccio is de geboorteplaats van Napoleon. In 1771 werd hij in de Kathedraal gedoopt. We bekijken zijn geboortehuis dat wel goed onderhouden wordt. Op onze natuurtocht zien we ezels en varkens en belanden we in een zandstorm. Op onze laatste dag in Corsica gaan we naar de  havenstad Bastia. Rond het place Saint Nicolas zien we de oude stad. Daar drinken we een kopje koffie. Als we terug rijden naar de haven zien we onderweg de eilanden Elba en Monte Christo liggen. We varen terug naar Italië en gaan naar ons hotel daar. Onze laatste stop is een hotel in Mullhouse, vervolgens sluiten we de vakantie af met een diner in café de Pelikaan.

Onze dank is groot. Dank jullie wel Rechell, Anneke en onze chauffeur Arie.
Wil Holshuijsen

Vrouwen van Badhoevedorp is trots gebouwd met WordPress Deze website is mogelijk gemaakt door Mark Dalderup