DenemarkenDenemarken is waarschijnlijk het oudste koninkrijk ter wereld. Het lijkt wat het landschap betreft veel op ons land. Een fietsland, veel fietsers met helmen.
De Denen betalen automatisch kerkbelasting voor onderhoud van de kerken
Denemarken heeft 480 eilandjes.
De huizen zijn meestal okergeel geschilderd.

DAG 1: Onze reis begint maandagmorgen om 7.00 uur vanuit Badhoevedorp met de bus. Het is een lange rit van ruim 700 km. Om ongeveer 18.00 uur komen we aan in ons hotel in Kolding, waar we een heerlijk diner krijgen.

DAG 2: We brengen een bezoek aan een historisch stadje Ribe en Ribe, Denemarkenbezoeken de dom. In de 8e eeuw gesticht door Friezen en Vikingen. Het is de oudste stad van Scandinavië. Na de lunch komen we in Jelling aan. Beroemd door runenstenen en grafheuvels met een mooi klein kapelletje. Deze runenstenen zijn ooit door Vikingkoningen geplaatst. Ze hebben nu een plekje op de werelderfgoedlijst van Unesco verworven.

DAG 3: We rijden naar het eiland Funen en bezoeken het geboortehuis van de schrijver H.C. Andersen in Odense. Bij het kasteel Egesskov zijn prachtig aangelegde tuinen. Dan rijden we over de imposante Grote Beltbrug, die Funen met Sjaelland verbindt. Van hieruit door naar de omgeving van Kopenhagen, daar blijven we drie nachten.

DAG 4: Stadstour door Kopenhagen met Brit, een Nederlandse den lille havfruegids. Wij zien de Charlottenbrug, paleis Amaliënborg, Tivolie park en natuurlijk het standbeeld van “Den Lille Havfrue”, de kleine zeemeermin. Wij gaan op eigen gelegenheid de beroemde winkelstraat Stroget bekijken. En maken ’s middags een boottocht. De dag wordt afgesloten op een terras in de kleurrijke haven van Nyhaven.

DAG 5: Vandaag een dagtocht naar Zweden. We rijden naar Turning_TorsoHelsinger, daar nemen we de boot naar Zweden. Die afstand is 4 km. Langs de kustweg rijden we naar Malmö. De “Turning Torso” is een gebouw met een draaiende vorm van 190 meter, 54 verdiepingen hoog. Daarin zijn 149 luxe appartementen gehuisvest. We rijden terug over de 8 km lange Sontbrug naar Denemarken.

DAG 6: We bezoeken de voormalige Deense hoofdstad Roskilde met een prachtige kathedraal en het Vikingschipmuseum, indrukwekkend.
Daarna met de veerboot van Rodby naar Puttgarden. Na een pauze in de Hanzestad Lübeck komen we aan in Duitsland.

DAG 7: De laatste dag van deze mooie en gezellige reis gaan we door Duitsland. Na een heerlijk diner als afsluiting in Nederhorst ten Berg komen we om ongeveer 19.30 uur aan in Badhoevedorp. Clara, bedankt voor deze heerlijke en goed verzorgde reis!