Met 43 Dames op weg naar Normandië. Eerst stoppen we in Gent. De tijd laat toe dat we in de Sint-Baafskathedraal het altaarstuk “Het Lam Gods” kunnen bekijken. Dit stuk is geschilderd in 1432 door de Gebroeders Van Eyck. Het is een hoogtepunt van de Vlaamse primitieven en gelukkig bewaard gebleven. We mogen in kleine groepen even kijken. Voor die tijd is het prachtig geschilderd, zeer gedetailleerd. We rijden door naar Amiens, Frankrijk. Het weer is schitterend.

Amiens
In Amiens bekijken we de bijzondere Notre Dame Kathedraal, deze is groot, heel  groot. 145 meter lang en 42 meter hoog. In 2000 is de kathedraal gerenoveerd en is de kleur van de voorgevel in de oorspronkelijke staat hersteld. Het is teveel om in een keer in je op te nemen. Een schitterende kathedraal. Ze is de meest beroemde van de zes gotische kathedralen van Picardië. De bouw van de kathedraal is begonnen in 1220, daarna zijn er vele restauraties geweest. Rond 1981 is de kathedraal opgenomen in de werelderfgoedlijst van de Unesco. Daarna rijden we naar ons hotel bij Rouen.

Dag 2
Na het ontbijt rijden we richting Giverny waar we het huis en de tuinen van Monet gaan bekijken. Tot onze verassing zien we onze gidsen van Parijs: Leontien en Agaath. Een heel leuk weerzien. Met hen gaan we de tuinen bekijken. Ik zie hoe Monet een plek heeft gecreëerd waar hij heel gelukkig moet zijn geweest. Naast de grote bloemenpracht van zonnebloemen, dahlia’s en rozen zie ik de springbalsemienen van wit tot purperpaars. Prachtig. Deze man kan voor mij niet meer stuk. Leontien legt uit dat impressionisme letterlijk een impressie van het moment betekent. Dank zij de uitvinding van de kant en klare verftube kon de schilder erop uit. Dit was een uitvinding van de Amerikaanse uitvinder en schilder John Rand. Monet probeerde het licht te vangen. Dat betekende snel schilderen. Toen Monet met deze schildermethode begon begaf hij zich op onontgonnen terrein. Monet had het vermogen om invloedrijke mensen aan zich te binden. Zo is zijn schilderswijze beroemd geworden. Het huis in Giverny dat hij eerst huurde werd door hem gekocht. Hij kocht grond om een watertuin aan te leggen. Om dat te bekijken moeten we een tunnel door die onder de weg is aangelegd. De tunnel is gemaakt in de kleuren van het huis: crème en groen. Heel mooi gedaan. Aan de overkant zien we de vijver met het beroemde groene bruggetje en de waterlelies. Het lijkt een schilderij. Het is warm. Ik kijk naar de bootjes die zachtjes in het water deinen. Verderop is de vijver veel groter met langs de oever treurwilgen. Ik ben er stil van. Wat een prachtig verstild beeld. Je zou willen dat je schilder was. Maar foto’s zijn ook mooi. Na een heerlijke lunch in restaurant La Toque d’Or maken we met onze gidsen een stadswandeling in Rouen, een mooie stad aan de Seine. Op het plein waar we gegeten hebben zien we de plek waar Jeanne d’Arc is verbrand. Er staat een nieuwe kerk, veel te modern op deze historische plek. Ook lopen we langs de kathedraal van Rouen. Deze kathedraal heeft Monet tussen 1892 en 1895 31 keer geschilderd. Steeds met ander licht. Het zijn totaal verschillende schilderijen. Tot slot bezoeken we het musée des Beaux-Arts de Rouen. Eerst bedanken we Leontien en Agaath. Wie weet misschien zien we elkaar weer. Je weet het nooit. In het museum hangen 100 werken van impressionisten. Ook van Monet hangen er mooie schilderijen.

Dag 3
Vandaag gaan we een bezoek brengen aan de Calvados kelders van het beroemde calvados huis van Père Magloire. Calvados is een appelwijn. Na een film en een rondleiding mogen we de wijn proeven. Ik vond hem erg scherp van smaak. Hier wordt ook de beroemde groepsfoto gemaakt. We rijden door naar Honfleur, een beeldig stadje met een kleurrijke haven. In een cafeetje in deze havenstad zat Monet heel vaak te praten met collega-schilders. Natuurlijk ging het gesprek over schilderen. Het café is nu hotel de ville geworden. Dan rijden we alweer richting huis. Langs de snelweg in België eten we een hapje. Tot slot hebben we voor Clara een centje opgehaald. Leny geeft het haar in de bus voor al haar goede zorgen. Onze chauffeur Ron wordt verrast met een gedicht van Marleen; helemaal verdiend. Rond half 10 rijden we Badhoevedorp in. Notre Dame.

Els Oomen heeft een CD met foto’s van haar en Nel Hofsteenge van deze reis gemaakt. Als u er ook één wil, bel of mail Joke van Etten, tel.020 659 5725 of  j.vanetten@hetnet.nl