We beginnen met een excursie op Schiphol. Wat mij daarbij vooral bij blijft zijn de demonstranten bij het detentiecentrum voor asielzoekers. ‘s Avonds vliegen we naar Palermo. Zondagochtend, vrouwendag, krijgen we bij het ontbijt van Suze en Rechell allemaal een afwasborstel in de vorm van een popje, erg leuk. Ook maken we kennis met Karin, een gezellige Belgische, zij is onze gids in Palermo. Op dag 3 maken we kennis met Simonetta, zij is onze gids voor de komende dagen. een markante dame, haar naam mag niet worden afgekort. Een gevleugelde uitspraak van haar is: “daar komen we morgen op terug”. Simonetta vertelt in de bus: Sicilië is rond de 6e eeuw v.Chr. gesticht als Fenicische kolonie. Daarna wordt zijingenomen door de Grieken, de Carthagen, de Romeinen, de Byzantijnen, de Arabieren, de Normandiërs en de Spanjaarden. Tot er in 1860 een verovering plaatsvindt. Garibaldi en zijn duizend man veroveren Sicilië op de Spanjaarden. Sinds die dag is Sicilië Italiaans. Van deze smeltkroes van culturen gaan we deze vakantie het mooiste zien. In Palermo zien we een bijzondere kerk uit de 12de eeuw met 3 rode koepels, duidelijk Arabische kenmerken. We zien ook het Palazzo dei Normanni met daarin de Cappela Palatina. De muren en wanden zijn volledig met mozaïeken bedekt. Op de boven-verdieping van het paleis zetelt nu het Siciliaanse parlement. In Agrigento, een oude Griekse stad bezoeken we de tempelvallei. De mooiste tempel, van Concordi, is nog grotendeels intact. Hij dateert uit de 5e eeuw v.Chr. en werd een eeuw later omgebouwd tot christelijke basiliek. Erice is een oeroud stadje, beeldig gelegen op de top van de Monte San Giuliano, beroemd om haar heidense heiligdom: het Castello del Balio, gewijd aan Venus. Vanuit Erice hebben we een schitterend uitzicht over de zoutpannen bij de stad Trapani. Marsala is gesticht door de Carthagen in de 4de eeuw v.Chr. In de haven van Marsala begon Garibaldi zijn verovering. Nu is Marsala vooral bekend om haar lokale wijn die wij ook gaan proeven. Segesta ligt op de hoogvlakte van de Monte Barbaro. Daar staat de mooist bewaarde tempel gedateert naar 5e eeuw v.Chr. Wetenschappers denken dat deze tempel gebruikt werd voor Elysische riten in de open lucht omdat de tempel geen dak heeft. Vandaag rijden we naar de vulkaan de Etna. Eerst zien we de stad Catania die aan zee tegen de Etna is aangebouwd. Het is nietalleen de vulkaan die met zijn 3232 m hoog boven ons uit torent. Rondom de Etna is een immens vulkanisch landschap zo ver je oog reikt. We zijn beland op 1900 meter. We wandelen langs een van de gedoofde zijkraters. Het waait zo hard dat we ons nauwelijks staande kunnen houden. Niemand besluit om nog hoger te gaan. De Etna wordt in de volksmond onze lieve vriendin genoemd. Zij geeft en zij neemt. Die middag nemen we afscheid van Simonetta. ‘sAvonds is er als vanouds ons rode kofferfeestje, dit keer in quizvorm met vragen over ons maandbericht. Natuurlijk was er iets voor Rechell & Suze. Zij hebben extra veel moeten regelen met Simonetta. Dat was niet altijd gemakkelijk. De laatste dag alweer, die we met onze Belgische Karin doorbrengen in Palermo. Het is een leuk weerzien. We lopen over de markt en bezoeken een bijzonder park met bomen die enorme luchtwortels hebben. Het zijn zogenaamde exoten. Zij horen eigenlijk niet thuis op Sicilië. De naam van deze boom is Ficus macrophylla. Daarna lopen we naar een bijzondere begraafplaats: “De cata-comben”. In de onderaardse gewelven van een kapucijnenklooster zien we circa 8000 gemummificeerde lichamen  van de kloosterlingen en inwoners van Palermo. Het allermooiste gemummificeerde lichaampje is van de kleine Rosalia Lombardo. Zij is geboren in 1918 en overleden in 1920. Zij ligt in een glazen kistje en het lijkt of ze slaapt. De nabestaanden kunnen de lichamen bezoeken en een praatje maken. Volgens hen zijn ze niet echt dood. Bizar en ook bijzonder. Dan is de vakantie bijna voorbij. Wij hebben ons laatste dinertje en nemen afscheid van Karin. Angelo, onze voortreffelijke chauffeur rijdt ons weer naar Catania. We bedanken Angelo en via Catania en Palermo vliegen we naar Amsterdam. Dank jullie wel Rechell en Suze, het was weer een fantastische vakantie. Bij thuiskomst lees ik in het NRC dat de maffia, in tegenstelling tot wat Simonetta ons vertelde, nog steeds een greep heeft op de Siciliaanse maatschappij. Gelukkig is er sinds 2004 een tegenbeweging die zich verzet tegen de afpersing van winkeliers en marktverkopers door de maffia. Deze beweging noemt zich Addio Pizzo en is herkenbaar aan het pizzo-vrij logo dat je beschermt tegen de maffiabelasting.